Fredrikstad Veterinærkontor, Skogstrandveien 31, 1615 Fredrikstad
Tlf.:69390090, Fax.: 69391579, e-post: postmaster@fr-stad-vet-kont.no

Behandlinger:

Helsesjekk - DNA testing - Vaksinering - Ormekur - ID-merking - HD-og AD røntgen

Tannbehandling - Sterilisering og kastrering - Keisersnitt - Blodanalyse - Urinanalyse

Ultralyd - Hudutredning - Ernæringsrådgivning

Helsesjekk:   Vi foretar helsesjekk på valper og kattunger før de leveres til ny eier. Helsekontrollen består i en klinisk undersøkelse hvor vi sjekker at dyret er klar for å flytte til nytt hjem. De fleste oppdrettere vaksinerer og ID-merker med chip i tillegg til at de får med en bekreftelse på at dyret ikke har alvorlige mangler. Det er viktig å vite at det kan være ting som vi ved en slik undersøkelse ikke oppdager. Det likevel en trygghet for den nye eieren at det ikke er alvorlige feil med det nye familiemedlemmet.

DNA testing:   Det finnes endel arvelige sykdommer på forskjellige raser. For å unngå slike sykdommer kan det være aktuelt å teste for dette før dyrene gå i avl. Slike prøver sendes ofte til utlandet til spesielle laboratorier. Ta gjerne kontakt i forkant slik at vi har papirer i orden før du kommer.

Vaksinering:   Hund; Valper vaksineres ved 8 og 12 ukers alder, deretter årlig. Vi vaksinerer kun friske dyr. Valper kan vaksineres fra 6 ukers alder mot parvovirus. Ved 12 ukers alder bør valper vaksineres mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og influensavirus. Hunder bør vaksineres hvert år. Vi alternerer da på hva slags vaksine hunden din trenger. Ved utenlandsreise gjelder spesielle regler. Se Mattilsynets hjemmeside eller ring. Det kan hende det er fordelaktig med ekstra beskyttelse mot parasitter og andre sykdommer.

Katt; Å vaksineres katten bør være en selvfølge for enhver katteeier. I Norge vaksinerer vi mot kattepest og katteinfluensa. Katter kan vaksineres første gang når de er 8 uker gamle. Det anbefales en revaksinering når de er 12 uker gamle for best immunreaksjon. Katter bør vaksineres hvert år.

Ormekur:   Orm hos hund og katt er ganske vanlig. Nesten alle valper smittes i fosterlivet med ormelarver, og de fleste kattunger smittes via morsmelken. Det kan være synlig at et dyr har orm, men ikke alltid. Symptomer på orm er: avmagring, oppkast, diare, hoste, glansløs og tørr pels, tykk rund mage, kløe i analregion. Det finnes ingen forebyggende behandling mot innvollsorm. Dersom du mistenker orm på din hund eller katt snakk med veterinæren. Ormeproblem er værst hos drektige og diegivende tisper, unge hunder, kattunger og katter.

Hund: Vanligste ormen hos hund er spolorm. Mest vanlig hos unge hunder. Den ser ut som spaghetti og kan bli 18 cm lang. Voksen orm lever i tarmen og voksne hunder kan ha innkaplede larvestadier forskjellige steder i kroppen. Smitte skjer via avføring med egg. Disse eggene tåler godt både frost, varme, sol og rengjøring. Drektige tisper smitter valpsene allerede i fosterlivet og gjennom morsmelken. Derfor er det viktig å behandle valpene og tispa som rengjør valpene. Andre ormetyper er piskeorm, hakeorm, lungeorm og bendelorm. Disse forekommer sjelden hos hunder i Norge.

Katt: Vanligste ormen hos katter i Norge er bendelorm, den er porselenshvit og leddet. Den kan bli opptil 70 cm lang. Ormens egg ligner på pasta når den er fersk og risgryn når den har tørket inn. Disse ledden kan ofte feste seg i pelsen rundt endetarmsåpningen. Bendelormen lever i tarmen hvor den er festet med sugekopper. Katten blir smittet fra byttedyr og insekter. Spolorm er også vanlig hos katt. Den ser ut som spaghetti og er fra 5-12 cm lang. Ormen lever av tarminnhold. Innkapslede larvestadier kan finnes forskjellige steder i kroppen hos voksne katter. Katter blir smittet gjennom byttedyr. Kattunger smittes gjennom morsmelken. Både kattunger og kattemor bør behandles. Andre ormetyper er hakeorm og lungeorm, men er begge sjelden i Norge.

All ormebehandling er nå reseptpliktig, bortsett fra Droncit vet. som skal brukes ved innreise ved import av hund og katt fra Sverige. Man skal nå helst bare behandle hunder dersom man har påvist orm eller har sterk mistanke om smitte. Katter som er mye ute og som fanger byttedyr kan behandles regelmessig. Er du i tvil ta med avføringsprøve til veterinæren.

Til Toppen av siden
ID-merking:   Alle hunder og katter bør ID-merkes. Dette gjøres ved at en mikrochip plasseres under huden i nakken med en sprøyte. Denne elektroniske brikken har et nummer som lagres i et felles register, Dyreidentitet. Dette nummeret avleses elektronisk med en avleser av veterinær, politi eller Falken. Utekatter får i tillegg en tatovering i øret slik at man kan se at katten er elektronisk merket.

Til Toppen av siden
HD-og AD røntgen:   Vi foretar røntgenundersøkelse av hofter og albuer. Hofteleddsdysplasi er en utviklingslidelse på spesielt større hunderaser som vokser hurtig. Denne undersøkelsen foregår når hunden er sedert, noe som er et krav. Bildene blir sendt til NKK for avlesning. Alle hunder må være over 12 mnd. De aller største rasene anbefales å være nærmere 15-18 mnd. Tisper bør ikke ha løpetid.

Tannbehandling:

I det senere har det blitt økt fokus på tannhelse hos hund og katt. Flere sykdomstilstander i munnhulen kan være smertefulle og kan også skade andre organer i kroppen. Det kan være en fordel å sjekke tennene samtidig med den årlige vaksinasjonen. Symptomer på problemer i munnhulen kan være, vond lukt, sikling, nedsatt matlyst, vegring for å spise, hevelser i ansikt, adferdsforandring eller smerter. HUSK, dyr er veldig flinke til å skjule smerte.
Vi foretar fjerning av tannstein med ultralyd, polerer tennene og trekker tenner. Vi har digitalt tannrøntgen og trykkluftbor. Ved en enkel tannbehandling med fjerning av tannstein og polering, bedøves dyret. Dersom det er behov for tannrøntgen eller trekking av tenner må dyret legges i full narkose.

Sterilisering og kastrering:

Katt; Katter som ikke skal ha kattunger bør steriliseres og kastreres. Hannkatter kastreres ved at testiklene fjernes. Hunnkattene steriliseres ved at eggstokkene fjernes. Hannkattene sloss mindre, holder seg i nærheten av hjemmet og markerer mindre. Hunnkattene får ikke løpetid og de får ikke kattunger. Vi anbefaler at de bør være ca. 6 måneder gamle før inngrepet.

Hund; Hunder kan kastreres av medisinske årsaker.

Keisersnitt:

Det vanligste er at hunder og katter føder hjemme. Dette krever at eier på forhånd har satt seg inn i hvordan en normal fødsel forløper. Dersom noe "unormalt" oppstår, ta kontakt med vakthavende veterinær

Blodanalyse:

Standard blodprøve for sjekk av lever, nyrer, elektrolytter, proteinnivå, blodsukker, kolesterol og stoffskifte.

Urinanalyse:
Urinanalyse der vi undersøker infeksjon, sukker, spesifikk vekt, celler og sediment/krystaller.

Til Toppen av siden
Ultralyd:   Vi bruker ultralyd for å stille diagnoser på syke dyr men også ved drektighetsundersøkelse. Vi anbefaler å vente til dag 30 etter parring. Dette er for å kunne stille en sikker diagnose. Det er ofte vanskelig å telle eksakt antall valper/kattunger.

Til Toppen av siden
Hudutredning:   Mange hunder har forskjellige hudproblemer. Typiske symptomer er kløe, utslett eller håravfall, som gjerne kommer og går. Det kan være krevende å finne ut av årsaken til problemene. Spesielt for eier. I de fleste tilfellene er det en underliggende årsak som f.eks. fôrallergi, parasitter, soppinfeksjon, autoimmune sykdommer, kreft eller stoffskifteproblemer som forårsaker hudproblemene. Ofte kreves tett oppfølging med undersøkelser,tester og behandling. Eier bør være motivert fordi det ofte kreves lang eller livslang behandling. Det er en systematisk tilnærming på diverse hudproblemer og det anbefales at samme veterinær følger opp utredning av hudproblemet. Dersom du ønsker hudutredning, bestill time.

Ernæringsrådgivning:
Hunder og katter har forskjellig ernæringsbehov. Fôr som ikke er riktig balansert kan føre til helseproblemer av forskjellig art.
Hund:
Hunden din bør få riktig mengde fôr. Dette kan være vanskelig da ernæringsbehovet kan variere fra hund til hund, rase til rase og ung hund og eldre hund. Fôrveiledningen på posen er bare et utgangspunkt. Du skal lett kunne kjenne et ribbein. Du kan ha fôr alltid tilgjengelig, ha tidsbegrenset fôring eller måltidsfôring. Vann skal den ha tilgjengelig hele tiden. Vi har spesielt fôr til både små, mellomstore og store valper, voksne hunder og eldre hunder. Hvis du har en overvektig hund er det mindre mat eller slankefôr som gjelder. I tillegg har vi endel sykefôr.
Katt:
Katter er helt og holdent kjøttetere og krever spesiell kost som inneholder taurin. Det vi mennesker liker er ikke sikkert våre katter verken liker eller tåler. Katter spiser opptil 17 ganger i døgnet. Derfor er det ideelt å bruke et tørrfôr som kan står framme hele tiden. Detter gjelder ikke overvektige katter som bør få oppmålt menge fôr. Katter drikker vann opptil 10 ganger per dag. Katter har svært få smaksløker på tungen og er ikke så opptatt av smak. Vi har fôr til kattunger, unge kastrerte, voksne og eldre katter. I tillegg har vi endel sykefôr.